living

Fast fashion a Eko móda – co znamenají tyto módní trendy?

Dnes jsem se zamýšlela nad významem pojmu „ekologická móda“. Říkala jsem si: „Jestli by měl někdo opravdu rozumět významu výše uvedeného, tak jsem to já, protože jsem se tři roky věnovala vytváření značky ekologické módy.“ Problém je v tom, že nemá smysl, abych význam chápal já, když si ostatní nedokážou tento pojem představit, a jak může zapadat do jejich životního stylu. Takže jsme tady a já se pokusím podrobně popsat význam pojmu „eko móda“.

Na „eko módu“ lze doslova pohlížet jako na dvě zcela odlišné entity. Zaprvé se jedná o myšlenku, že ekologické a environmentálně udržitelné myšlenky jsou do jisté míry trendem, módním výstřelkem nebo, jak se uvádí, něčím, co může být v příštích letech spláchnuto nebo zameteno pod koberec. Hledáte-li poslední módní trendy za dostupnou cenu, zkuste použít slevový kód Modivo a nakoupit výhodně. Zadruhé je možné na ni nahlížet jako na módu, která se týká oblečení, doplňků, parfémů, vod po holení a obuvi a která je vyráběna s ohledem na životní prostředí.


Pořiďte si triko z biobavlny. Šetříte přírodu i svou pokožku.


Pro účely „ekologické módy“ jako oděvu a jeho derivátů je třeba se zaměřit na tvrzení, že „ekologická móda“ je móda vyrobená s ohledem na životní prostředí. Co to ve skutečnosti znamená? Z mého pohledu to může znamenat jednu ze čtyř věcí;

– Móda vyráběná a vytvářená za použití ekologických materiálů.

– Móda vyráběná a vytvářená pomocí recyklace jinak přebytečných látek.

– Móda vyráběná a vytvářená za použití recyklovaných materiálů, které původně s módou přímo nesouvisely.

– móda vyráběná a vytvářená tak, že se přímo vrací zpět planetě.

Toto jsou mé čtyři kategorie a myslím, že budete souhlasit, že báječně vystihují podstatu „ekologické módy“. Pod výše uvedenými názvy navrhlo mnoho návrhářů, značek a labelů výrobky, které mohou oslovit širší veřejnost, nicméně v současné době zůstává podíl populace, která skutečně přijímá výrobky vyrobené pod názvem „eko móda“, mizivý. To v žádném případě není problém, protože „ekologická móda“ je mladá a má za sebou více než 100 let moderního stylingu, kterému musí konkurovat.

Naléhavější je položit si otázku: „Co se stane v příštích letech?“. Někdo by mohl říci, že to již začalo; prolíná se „eko móda“ s běžnou módou a splývá s ní? Ukázalo se, že cesta „eko módy“ není o tolik dražší a vytváří velké výhody ve srovnání s běžnými výrobními postupy? V současné době se v důsledku menšího počtu návrhářů, značek a labelů řídí zákonem úspor z rozsahu, že cokoli, co se dělá v malém měřítku, bude nakonec drahé, ale pokud se „ekologická móda“ dostane do hlavního proudu a všechny procesy budou ze své podstaty ekologické, nebude to žádná definice, jen změna základních principů.

Někteří se mohou ptát, proč to píšu, protože jsem jedním z malých výrobců „ekologické módy“, kteří tím utrpí. Někdo by mohl říci, že zákazníci, kteří by vyhledávali Excentree pro jeho výklenkovou atraktivitu, už nebudou Excentree potřebovat. V tom se mýlíte, ano, přestali bychom být specializovaní, ale nebudou to zákazníci, kteří nás přímo potřebují, ale mainstreamové obchodní domy, obchody s oblečením a podobně, kteří budou využívat naše zkušenosti a odborné znalosti.

Zastánci „ekologické módy“ se na toto období změn připravili a budeme to my, kdo bude stát v čele ekologické evoluce. Já osobně budu i nadále hájit myšlenku mainstreamové „eko módy“, protože ta může našim lidem a naší planetě jen prospět, a pokud se nemýlím, smyslem „eko módy“ je prospět zákazníkovi i planetě, nikoliv zůstat nickou. V poslední době mě děsí, když čtu a poslouchám takzvané ekoguru, ekoreportéry, ekokomentátory a ekokritiky, kteří používají termín „eko se stalo příliš mainstreamovým“, co to má znamenat? Spolupráce by měla být vnímána jen pozitivně. Je mi jedno, jestli se pro ekologickou politiku rozhodne mnohamiliardová korporace, nebo malý začínající podnik, každá maličkost se počítá. Soucítím s těmi, kteří říkají „jak může být ropná společnost ekologická?“. Nejde o jejich hlavní činnost, ale o to, že si uvědomují svou zodpovědnost a rozhodnou se podniknout pozitivní kroky. Nikdo nemůže očekávat, že společnosti přestanou fungovat, protože jejich odvětví je považováno za ekologicky škodlivé, to je naprostý nesmysl.

Někdy se obávám, že „ekologická móda“ je jen nápad, aby lidé naskočili na módní vlnu, a až je to přestane bavit a příliš mnoho lidí bude mít stejný nápad jako oni, nebude to už módní. Ekologická móda může být pro budoucnost přínosem, měli bychom jít kupředu společně, a ne se hádat nebo kritizovat snahy ostatních jen proto, že se nám nelíbí, že se nám do módy cpou lidé. V naší snaze o úspěch musíme být prozíraví, protože naše zvolená nika roste, jak má, nesmíme ztratit ze zřetele naše hodnoty. Závěrem bych chtěl vyzvat všechny, kteří věří v zachování naší planety nebo jim na něm záleží, aby spolupracovali s těmi, kteří jsou v ekologickém způsobu myšlení nebo bytí nováčky. Nezapomínejte na panoramatický obraz; krajina naší existence je skutečným

Get in Touch

living

Další články autora

living

Reklama

pr článek

Nejnovější články